Viestintävirasto toteaa Ylen rikkoneen mainonnan kieltoa

Julkaistu 18.12.2014

Viestintäviraston mukaan Yleisradio Oy on rikkonut piilomainonnan kieltoa Tangomarkkinat-ohjelmassa. Yleisradiolaki kieltää Yleltä mainonnan lähettämisen.

Viestintäviraston mukaan Yleisradio Oy on rikkonut piilomainonnan kieltoa Tangomarkkinat-ohjelmassa. Yleisradiolaki kieltää Yleltä mainonnan lähettämisen.

Yleisradio Oy on rikkonut piilomainonnan kieltoa esittämällä Tangomarkkinat-ohjelmassa Seinäjoen Tangomarkkinat -rekisteröityä tavaramerkkiä. Ylen tarkoituksena on viraston arvion mukaan ollut esittää tavaramerkkiä mainostarkoituksessa. Esittäminen on saattanut johtaa katsojia harhaan toiminnan luonteen suhteen ja se on kokonaisuutena arvioiden ollut sopimattoman silmiinpistävää.

Sen sijaan yhtiö ei ole rikkonut sponsoroidun ohjelman tuottamisen kieltoa Tangomarkkinat-ohjelmassa, koska Seinäjoen Tangomarkkinat Oy ei ole sponsoroinut ohjelmaa.

Viestintäviraston päätös ei tarkoita sitä, ettei Yle voisi jatkossakin esittää televisiokanavillaan mm. suuria urheilu-, musiikki- tai kulttuuritapahtumia. Kyseisen tyyppisissä tapahtumataltioinneissa tapahtuma tai tapahtuman järjestäjä tai järjestäjän tavaramerkki saa aina jonkin verran näkyvyyttä televisiossa. Tällainen näkyvyyden saaminen ei kuitenkaan automaattisesti ole piilomainontaa.

Viestintäviraston päätös Tangomarkkinat -ohjelman toteuttamisesta ja lähettämisestä Ylen kanavilla

Lisätietoja:

Lakimies Kalle Varjola, p. 0295 390 544


Asiasanat: Televisio , Päätökset , Uutiset

LinkedIn Print