Teleoperaattoreiden asiakaspalvelun vastausajoissa on eroja: isoimmilla operaattoreilla pisimmät puhelujen vastausajat

Julkaistu 18.12.2015

Heinä-syyskuun tilastoissa ovat ensimmäistä kertaa mukana myös suurimpien teleyritysten sähköisen asiakaspalvelun vastausajat.

Puhelinpalvelussa DNA:lla oli heikoin keskimääräinen vastausaika lähes kolmella minuutilla. Myös Elisan asiakaspalvelunumeron sekä Soneran vikailmoituspalvelun vastausajat olivat keskimäärin yli 2 minuuttia.

Isoista yrityksistä Soneran asiakaspalvelunumerolla oli paras keskimääräinen vastausaika, joka sekin ylitti minuutin (1 min 18 s). Soneran asiakaspalvelupuhelinnumerossa oli myös suhteellisen vähän yhteydenottoja, joissa jonotuksen kesto ylitti 3 minuuttia (14 %).

DNA:n asiakkaiden jonotusajat olivat todennäköisimmin pitkiä, sillä sen asiakaspalvelussa oli eniten asiakkaita, joilla jonotus kesti yli 3 minuuttia. Myös Digita Infon keskimääräinen vastausaika on lähes 3 min.

Paikallisilla teleyrityksillä oli pääsääntöisesti parhaat vastausajat, mutta usealla niistäkin keskimääräinen vastausaika ylitti minuutin.

DNA vastasi nopeimmin sähköisiin yhteydenottoihin

Teleyrityksiltä kerätyissä tiedoissa ovat ensimmäistä kertaa mukana sähköisten asiakaspalvelukanavien vastausajat. Vain suurimmilla teleyrityksillä on velvollisuus julkaista sähköisten yhteydenottojen vastausajat.

Sähköisten yhteydenottojen osalta DNA nousee esiin nopeimmin vastanneena yrityksenä, vaikka sen puhelinpalvelun vastausaika olikin suurten teleyritysten heikoin. DNA:n osalta vastausaika sähköiseen yhteydenottoon oli keskimäärin vain 10 tuntia, kun taas Soneran vastausaika oli 31 tuntia ja Elisankin 20 tuntia.

Vain suhteellisen pieni osa sähköisistä yhteydenotoista jää tilastojen mukaan vastaamatta kahden vuorokauden sisällä. Poikkeuksena kuitenkin on Digita Info, jonka keskimääräinen vastausaika oli lähes neljä vuorokautta.

Tietoa vertailusta

Viestintävirasto on velvoittanut tietyt matkaviestin-, laajakaista- ja televisio-operaattorit julkaisemaan kuluttajille tarjoamansa asiakaspalvelun vastausajat. Viestintävirasto kerää ja julkaisee tiedot neljännesvuosittain. Tilastotiedot kuvaavat vastausaikoja 1.7.–30.9.2015.

Tutustu tarkemmin vastausaikoihin

Lisätietoja antavat

Lakimies Marko Priiki p. 0295 390 596
Suunnittelija Kaija Potrykus p. 0295 390 517

Asiasanat: Puhelin , Asiakaspalvelu , Teleyritys , Uutiset

LinkedIn Print