Toimiiko liittymäsi niin kuin sen pitäisi ja tiedätkö oikeutesi puhelin- ja laajakaistaliittymään? Viestintävirasto neuvoo ongelmatilanteissa

Viestintävirasto on laatinut toimintaohjeen puhelin- ja laajakaistaliittymien toimivuuden ja saatavuuden yleisimpiin ongelmatilanteisiin. Virasto on lisäksi julkaissut viittomakieliset videot kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden oikeudesta tekstiviestipalveluun ja videopuhelut mahdollistavaan internetliittymään. Samoin Viestintäviraston verkkopalvelussa on saatavilla ihkauudet esitteet jokaisen oikeudesta puhelin- ja laajakaistaliittymään.

Suomessa kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada kotiinsa tai yrityksensä toimipisteeseen kohtuuhintainen ja moitteettomasti toimiva puhelinliittymä ja 1 Mbit/s laajakaistaliittymä. Tätä kutsutaan yleispalveluksi. Oikeus ei koske kesäasuntoja. Toimiva palvelu voi joskus edellyttää, että käyttäjä hankkii lisäantennin ja pöytä-GSM-puhelimen.

Lisäksi kuulo- ja puhevammaisilla henkilöillä on oikeus heidän tarvitsemaansa tekstiviestipalveluun ja videopuhelut mahdollistavaan internetyhteyteen. Viestintävirasto on julkaissut verkkopalvelussaan viittomakieliset videot näistä aiheista.

Tarkista hakukoneesta onko kuntaasi nimetty operaattori tarjoamaan yleispalvelua

Viestintävirasto turvaa käyttäjien oikeuden nimeämällä operaattorin tarjoamaan yleispalveluja niillä alueilla, joilla muuten ei olisi riittävästi tarjontaa.

Mikäli sinulla on vaikeuksia saada toimiva puhelin- tai laajakaistaliittymä, kannattaa toimia seuraavien ohjeiden mukaisesti:

  • Tarkista Viestintäviraston hakukoneesta, onko virasto nimennyt kuntaasi operaattorin, toisin sanoen yleispalveluyrityksen, jolla on velvollisuus tarjota puhelin- ja laajakaistayleispalvelua.
  • Ota yhteys nimetyn operaattorin asiakaspalveluun ja pyydä tarjous puhelin- tai laajakaistayleispalvelusta. Tarjouspyynnön tekemiseen voit käyttää Viestintäviraston tarjouspyyntölomaketta.

"Jos asiakas ei tarjouspyynnöstä huolimatta saa liittymää kuntansa yleispalveluyritykseltä, kannattaa ottaa yhteyttä Viestintävirastoon. Meihin tulisi ottaa yhteyttä myös niissä tilanteissa, jos liittymää ei saa alueella, jolle ei ole nimetty yleispalveluyritystä", kehottaa Kuluttajansuoja-ryhmän päällikkö Merja Saari.

Lisätietoja Viestintäviraston verkkopalvelussa:

Toimintaohje puhelin- ja laajakaistaliittymien toimivuuden ja saatavuuden yleisimmissä ongelmatilanteissa

Viittomakielinen video tekstiviestipalvelusta

Viittomakielinen video internetyhteydestä

Jokaisella on oikeus puhelinliittymään -esite [pdf, 238 KB]

Jokaisella on oikeus laajakaistaan -esite [pdf, 218 KB]

Lisätietoja:

Kuluttajansuoja-ryhmän päällikkö Merja Saari, p. 0295 390 541

Lakimies Anna Saarela, p. 0295 390 598


Asiasanat: Internet , Puhelin , Laajakaista , Lankapuhelin , Matkapuhelin , Mobiililaajakaista , Yleispalvelu , Uutiset

LinkedIn Print