Teleoperaattoreiden asiakaspalveluiden vastausajat ovat sekä parantuneet että heikentyneet

Julkaistu 04.02.2016

Suurista operaattoreista DNA:lla vastattiin loppuvuonna nopeimmin sekä puhelinasiakaspalvelussa että sähköisiin yhteydenottoihin.

DNA:n puhelinasiakaspalvelun vastausaika oli ajalla 1.10.–31.12.2015 keskimäärin vajaa minuutti, joka on isojen teleyritysten osalta paras tulos. Sen sijaan sitä edeltävän neljännesvuoden aikana DNA:n asiakaspalvelussa jonotettiin keskimäärin pisimpään. Vuoden lopussa sekä Elisan että Soneran asiakkaiden keskimääräinen jonotusaika oli yli kaksi minuuttia.

Anvian puhelinasiakaspalvelu oli ruuhkainen, sillä sen keskimääräinen vastausaika oli lähes neljä minuuttia. Lähes joka toinen soittaja joutui jonottamaan yli kolme minuuttia.

Digita Info palvelun keskimääräinen vastausaika lyheni lähes kaksi minuuttia. Tilastoitu keskimääräinen vastausaika oli nyt noin minuutti.

Sähköisten yhteydenottojen vastausajoissa suuria eroja

Teleoperaattoreilta kerätyissä tiedoissa ovat toista kertaa mukana sähköisten asiakaspalvelukanavien vastausajat suurimmilta operaattoreilta. DNA:lta sai edelleen muita suurimpia operaattoreita nopeammin vastauksen sähköiseen yhteydenottoon.

DNA:n vastausaika sähköiseen yhteydenottoon oli keskimäärin vain noin 6 tuntia. Soneran keskimääräinen vastausaika sen sijaan kaksinkertaistui noin 60 tuntiin. Elisan vastausaika oli edelleen keskimäärin vajaa vuorokausi.

Digita Infon vastausaika vuoden lopussa oli keskimäärin 37 tuntia, joka on merkittävä parannus aiempaan 90 tuntiin.

Tietoa vertailusta

Viestintävirasto on velvoittanut tietyt matkaviestin-, laajakaista- ja televisio-operaattorit julkaisemaan kuluttajille tarjoamansa asiakaspalvelun vastausajat. Viestintävirasto kerää ja julkaisee tiedot neljännesvuosittain. Tilastotiedot kuvaavat vastausaikoja 1.10.–31.12.2015. Vertailun perusteella on mahdollista arvioida eri teleyritysten asiakaspalvelun laatua esimerkiksi liittymää valitessa.

Tutustu tarkemmin vastausaikoihin 

Lisätietoja antavat

Lakimies Marko Priiki p. 0295 390 596

Suunnittelija Kaija Potrykus p. 0295 390 517


Asiasanat: Internet , Puhelin , Sähköinen asiointi , Teleyritys , Tilastot , Uutiset

LinkedIn Print